Curriculum Vitae van Ingrid Rollema
Persoonsgegevens
Geboren
30 mei 1953 te ’s-Gravenhage
Nationaliteit:
Nederlands
Opleiding
1969 oriënterend jaar aan de Toneelschool
Amsterdam
1977 afgestudeerd aan Academie voor Beeldende Kunsten
Rotterdam, vakgroep Beeldhouwen
1989 tweede afstudeerrichting afgerond aan GU
Amsterdam, Kunstfilosofie
1990 afgestudeerd aan Rijksuniversiteit
Leiden, Volkerenrecht
1997
afgestudeerd aan K.U. Leuven,
postdoctoraal, Toegepaste Ethiek
Tussen 1977 en 2008 - opdrachten in de
openbare ruimte o.a. gerealiseerd voor:
Rijksbouwmeester
Arbeidsbureau
Drachten, Rechtbank Utrecht, AOC Goes
Gemeenten
Gemeente
Den Haag, Gemeente Numansdorp, Gemeente Brielle, Gemeente ’s‑Gravenzande,
Gemeente
Alphen aan den Rijn, Gemeente Delft i.s.m. Koninklijke Nederlandsche Gist- en
Spiritusfabriek
Andere opdrachtgevers
KPMG
Den Haag, Rasenberg Wegenbouw Breda, Universiteit
Eindhoven,
Suvee en Schilperoord Notarissen te Oud Beijerland, Ravels België,
particulieren
in Leuven, La Roche in Basel
Kleinere opdrachten
Vereniging
van Nederlandse Medische Specialisten, Arbeidsvoorzieningen Haaglanden, Tweede
Kamer, Siemens, De Raat, Arend
In collecties van
ING,
Amev, Akzo, Fentener van
Vlissingen, Rabo, Kolibri, Caisse d’Epargne
in Frankrijk, Universiteit Groningen
Exposities, opdrachten en projecten in
de afgelopen 10 jaar
2021
- Den Haag – "Blinded by the Light", een installatie in de nachtclub van PIP
2020
-
Velp – Art Gallery O-68
(ToWD), samen met Cees van
Rutten
-
Sarajevo, voor 25
jaar Vrede in Sarajevo (ToWD)
2019
-
Teheran (Iran) -
Ministerie Buitenlandse zaken. ‘Beelden voor Vrede’
-
Den Haag – Pulchri, i.s.m Eric de Vries. ‘De
Tijd’
-
Beelden gemaakt
in de context van Het theater van de Verkeerde Beslissing.
2018
-
Chongqing (China) - Museum voor Hedendaagse Kunst. Met Xie Bei
-
Sint-Niklaas
(België) - WARP centrum voor actuele kunst. ‘Verknipt’, samengesteld door Stef van Bellingen
-
Rotterdam -
Galerie Phoebus, i.s.m Eric
de Vries. ‘Ladenkast project’
-
Den Haag - Quartair
E-Witness i.s.m Art Ze-An
Korea en ISS (Int. Institute for Social Studies)
-
Den Haag -
Koninklijke Schouwburg. ‘Shakespeare Special’ (ToWD)
-
Den Haag - 6
weken vertoning in experimentele ruimte Filmhuis (ToWD)
-
Den Haag - ‘Ground Four Festival’ (ToWD)
2017
-
Rotterdam - pARTners-galerie
-
Groningen -
Installatie Tschumi Paviljoen
-
Groningen - CBK
Galerie Groningen
2016
-
Beelden gemaakt
in de context van Het theater van de Verkeerde Beslissing.
-
Performance in
het Vredespaleis
-
Performance in
het Atrium van het Stadhuis, Den Haag
2015
-
Beelden gemaakt
in de context van Het theater van de Verkeerde Beslissing.
2014
-
Den Haag -
Quartair Performance Oprichting Theater van de Verkeerde Beslissing
-
Expositie in
Lana, Italië (The second exploids) met Theater van de
Verkeerde Beslissing
-
Onthulling beeld
voor het Vredesmuseum Wenen i.v.m de 100e sterfdag
van Bertha von Suttner
-
Opdracht voor
Museum in Matsue, Japan, oplevering november 2014
2013
-
Opdracht van de Carnegie Stichting Den Haag.
Beeld
van Bertha von Suttner voor
het 100 jarig bestaan van het Vredespaleis aangeboden aan de Gemeente Den Haag.
-
Beeld voor een
nieuwe Europese Film Award dat vanaf 2013 jaarlijks uitgereikt wordt
2012
-
Expo Museum
Heerenveen, De hond van mijnheer Tišma’ naar een boek
van Geert Mak. Een expositie van schilderingen, beelden en portretten
-
‘Nomadic Memorial’, GEMAK, TodaysArt
Festival Den Haag
-
‘Nomadic Memoria’, Bozar in
Brussel
-
‘200 jaar Pulchri, expo Hofje van Nieuwkoop’
-
‘200 jaar Pulchri, expo Nieuwspoort’, Tweede Kamer
2011
-
‘Project Cast
Lead’, Brussel, ‘Kunstwerk = Openbare Ruimte’
-
Decor
gerealiseerd voor première van ‘Opera Trains’ in Nice
2010
-
Wandschildering
Spui, Den Haag
-
‘Project Cast
Lead’, Besturing, Den Haag (samengaan van Kunst en Theater)
2009
-
Den Haag -
Quartair ‘Flora en Fauna’
-
Den Haag - GEMAK
‘Altijd Bewegen’
2008
- ‘Art Reflecting The World’
in de Ridderzaal Den Haag, 25-jarig jubileum Instituut Clingendael: Koningin
Beatrix ontvangt Kofi Annan (curator Stef van Bellingen)
Andere activiteiten
Rode Kruis/Stichting HOPE
De
afgelopen 25 jaar heb ik gewerkt met door geweld getraumatiseerde kinderen in
een vluchtelingenkamp in Khan Younis (Gaza). Van
'veldwerk' is mijn werk veranderd naar het helpen opzetten in verschillende
landen van nieuwe centra waar gewerkt wordt met kunst en trauma.
Dit
heeft in 2018 geresulteerd in de website www.BeeHomeAcademy.com, een portaal voor kinderen in vluchtelingenkampen om
culturele activiteiten te delen en om te verbinden met familie en vrienden in
andere kampen.
Het
Rode Kruis gebruikt onze werkmethodes als pilots
voor andere open studio’s in diverse regio's.
Betrokken
geweest bij de oprichting van het Humanity House in
Den Haag.
Bestuurslid
Bestuurslid
van Stichting Koninklijke Academie Beeldende Kunsten.
Bestuurslid
PIP, Place
in Progress, (Maatschappelijk Energie bedrijf)
Voorzitter Arab
Film Festival
Voorzitter Dégradé
Tot 2018:
Bestuurslid Haagse Kunstkring, Kolibri. Beleggersclub voor Kunst en Kunstadviseur bij
Gemeente Delft
Directeur (2002-2009)
Tot
1 oktober 2009 directeur van de Vrije Academie Werkplaats voor Beeldende
Kunsten in Den Haag
In
samenwerking met Wim van Krimpen oprichter en directeur
van GEMAK
Tijdens
mijn directeurschap van GEMAK en Vrije Academie diverse tentoonstellingen
gemaakt
PAIK
Medeoprichter
onderzoeksproject PAIK
Ontwikkelen
van presentaties over probleemgebieden in de wereld in de breedste zin. Kan
bijvoorbeeld over eten, bevolkingsdichtheid, energie, etc. gaan, maar altijd
vanuit niet voor de hand liggende perspectieven voor het voetlicht gebracht
middels beeld
Gastcolleges
Amsterdam,
Rietveld Academie
Rotterdam,
Willem de Kooning Academie
Delft,
T.U., vakgroep Industrieel Ontwerpen
Den
Haag, Koninklijke Academie Beeldende Kunsten
Haagse
Hoge school en InHolland
Groningen,
Rijks Universiteit
Den
Haag, ISS
Theatre of Wrong Decisions/ Theater van de verkeerde beslissing
Het
Theater van de Verkeerde Beslissing is een samenspel tussen theater en
beeldende kunst. Het manifesteert zich via one minute films die kritisch reageren op actuele en controversiële
situaties in de wereld. Het Theater plaatst door gebruik van teksten van
Shakespeare de actualiteit in een context die de waan van de dag overstijgt. De
artistieke uitdaging van het Theater ligt in het verbinden van het oudste
materiaal waar de mens zich mee kan uitdrukken, klei, met het nieuwste,
bewegend beeld.
www.theatreofwrongdecisions.com
Ik werk met klei
Klei
is de letterlijke voedingsbodem van ons bestaan.
Klei
in de handen van een kunstenaar creëert een surplus.
Ik
denk dat ik als kunstenaar, geboren in een delta van grote rivieren, vormen wil
halen uit mijn eigen bodem.
Ik
doe dit uit diep respect voor de grond waarover ik mij voortbeweeg en die mij
voedt.
Vriendelijke
groet,
Ingrid
Rollema