Project “Gegoten Lood”
Dag 2
13 oktober 2010
over
het discours van de oorlog, de smeerlapperij van de oorlog en zijn recreatieve
waarde, de fascinatie voor de dood, en de bepalendheid van beelden in ons
beperkte denkraam. Drie sprekers houden het publiek de spiegel voor.

Felix Villanueva, samensteller van de avond,
heet het publiek welkom op de
toneelset van Gegoten Lood. Gegoten Lood overstijgt de autonome status van een
kunstwerk, en is uit noodzaak geboren, houdt hij het publiek voor. Het project
wil een bijdrage leveren aan het denken over wat een goede maatschappij en een
goed leven is. Het is noodzakelijk te blijven geloven in een beschaafde wereld,
waarin geweld is uitgebannen.

Felix Villanueva


Ingrid

Erwin Jans (dramaturg): Oorlog is een fysiek
fenomeen, maar tegelijkertijd cultureel en symbolisch. Oorlog houdt ook “discursieve
oorlog” in, die vaak langer duurt dan het gewapende conflict zelf. De “Koude
oorlog” hield reële oorlog buiten de grens. Sinds “Nine
Eleven” is er een spectaculaire terugkeer van oorlog
en globalisering ervan. Men ging op zoek naar een nieuwe woordenschat, en vele
nieuwe oorlogssites ontstonden. Het is ongemakkelijk oorlog als cultureel
fenomeen te bestuderen. Je moet je met de “smeerlapperij van de oorlog”
engageren, je vuil maken. Aan de oorlogen van de 21e eeuw komt geen
mens te pas, en ze verteren het sociale. De machtsstructuur van de 21e
eeuw wil weinig over de oorlog kwijt: “Move on, there
is nothing to see here”. Maar tegelijkertijd is oorlog is pornografisch, we
worden gevoed met afschuwelijke
beelden waarvan we genieten, en er alsmaar weer naar kijken. Zijn we zonder
weerstand tegen de beelden die over ons uitgestort worden? Helaas, “naarmate de
politiek esthetiseert, anestetiseert de beleving.”

Erwin Jans

Cornel
Bierens, wijzend naar het kunstwerk van Ingrid Rollema: “Door de
informatiemaatschappij is dit allemaal déjà vu, het
brengt geen schok teweeg”. In de jaren 60/70 was dat anders, en er was een
levendig protestklimaat dat nu niet meer bestaat. Het einde van de Vietnamooorlog is bespoedigd door de intensiteit van het
protest. Toch heeft de protestbeweging op de lange termijn niets geholpen. In
zekere zin is de oorlog under cover gegaan,
een soort computerspel geworden, en we spelen het gewoon mee, zie de “Universal
Soldier” in het lied van Buffy St
Marie
He's the universal soldier and he really is to blame
His orders come from far away no more
They come from him, and you, and me
And brother, can't you see
This is not the way to put an end to war.
Bierens: “Het idee dat de individuele soldaat gewoon moet ophouden heeft niets geholpen”. Dit
brengt hem tot bespiegelingen over de dood. Die raakte als maatschappelijk verschijnsel
steeds meer uit beeld, gaat weg uit het maatschappelijke leven. Moeten we dat
zien als “een verschrikking”, of juist als teken van “rijpheid van onze
cultuur”? Er blijft een fascinatie voor de dood
bestaan. Bierens: “Er zijn twee manieren om ermee om
te gaan, of je gaat in het leger, of je wordt kunstenaar”. Carvaggio
bracht grote kunst voort dank zij zijn confrontatie met de dood. De kunsten
zijn nog de enige plek waar de dood uitgesteld kan worden. Hoe kun je de dood
kennen? Bierens eindigt zijn presentatie met het
declameren van 3 gedachten, waaronder “The anniversary
of my death” en Remco Campert’s “Poésie”.

Cornel Bierens

Léon Wecke
weet het publiek uit de
anesthesie en berusting
te helpen die de vorige twee sprekers hebben opgeroepen. Hij houdt ons voor dat
de mens weinig voorstelt (bestaat voor 80% uit water), maar wel overal een
oordeel over moet hebben. Mensen zijn net bureaucraten die werken met geprefabriceerde
plaatjes. Maar het beeld dat we krijgen is onvolledig en vertekend. En is
bovendien cultureel bepaald. Het beeld dat we krijgen is autistisch en leidt
tot tunnelvisie. In
essentie bestaat een conflict uit “onverenigbare belangen” die leiden tot polarisatie.
Het recht van de sterkste wordt gehanteerd. “Vredesproces”? Dat bestaat niet!
De primaire oorzaken van het merendeel der conflicten liggen in politieke en
economische omstandigheden, en niet in religie en etniciteit. Vergeleken met
terrorisme zijn honger en ziekte veel belangrijker doodsoorzaken. Maar de
politiek mobiliseert nou eenmaal graag langs de breuklijnen van de samenleving.
Er bestaat zoiets als staatsterrorisme, en er is een bloeiende anti-terrorisme-industrie die zoveel rapporten produceert
dat niemand ze kan lezen. En het gevoel van bedreiging leidt tot saamhorigheid.
George W. Bush werd met moeite president, maar werd echt populair na nine-eleven.
Beelden bepalen in hoge mate ons gedrag. We vinden Duitsers “gründlich” en menen dit overal in te herkennen. Ook Wecke verwijst naar het functioneren van de Navo na de val van de muur. De Navo
had kunnen overwegen om af te slanken of zich zelf op te heffen maar de
organisatie veranderde niet. Wecke geeft aan dat de
bureaucratie een eigen leven leidt wanneer hij zegt dat we “materieel
aanschaffen, daar personeel bij zoeken, en vervolgens een conflict om ze te
kunnen gebruiken”. De zogenaamde “legitimatie” bestaat uit halve
waarheden en hele leugens. Oorlog heeft een hoge recreatieve functie, we kunnen
geen genoeg krijgen van de beelden. De democratie, dat is een oligarchie die
beslissingen voor ons allen neemt.

Leon Wecke

Felix Villanueva: De toon is gezet voor een structureel
vervolg voor Gegoten Lood, om de strijd aan te binden tegen de
onverschilligheid!
Verslag: Sonja Zimmermann

Barney
