Project Gegoten Lood #2
Brussel 2011
De tentoonstelling
Lezingenruimte
De ruimte voor lezing,
debat en ontmoeting is bedekt met Oosterse tapijten. Ze ritmeren de gehele
tentoonstellingsruimte en ruimtelijke refrein. De verwijzing naar het (Midden-)
‘Oosten’ is vrij ironisch omdat de tapijten gefabriceerd worden in
West-Vlaanderen met als voornaamste exportlanden Saoudi-Arabië, Dubaj en Iran.
TodaysArt
Aan de rechterzijde van de
ontmoetingsruimte treft men een interactieve installatie aan. De vloer is
voorzien van een wereldkaart die de bezoeker activeert door ze te betreden. Via
een motion tracking-apparatuur krijgt de bezoeker beelden te zien van de
omwentelingen, revoluties van het betreffende continent waar die zich imaginair
bevindt. De geprojecteerde beelden worden continu opgeladen via correspondenten
op verschillende continenten.
Via de website www.archetypesofrevolution.com
kan iedereen de
foto uploaden die zijn protest beweging het best karakteriseert. Een
interactieve wereldkaart toont alle beelden per continent.
(klik op
de foto voor meer foto’s)
Harun Farocki
Aan de andere zijde wordt
videowerk getoond van Harun Farocki (Videogramme Einer Revolution) en een
documentaire rond Hoger Meinz die deel uitmaakte van de Rote Armee Fraktion.
Opgeleid als kunstenaar begreep hij de onmogelijkheid om via kunst de wereld effectief
te veranderen. Hij volgde, samen met Harun Farocki, film aan de Academie van
Berlijn, maar besloot om de wereld te doen kantelen via harde en directe actie.
Wang Du
Wang Du (1956) groeide op
in China tijdens de Culturele Revolutie, kunst ervaarde hij als het kopiëren en
produceren van propaganda. Wegens controversiële artistieke en intellectuele
activiteiten belandt hij in 1989 voor verschillende maanden in de gevangenis.
Vanaf 1990 woont en werkt hij vanuit Frankrijk. De tentoonstelling ‘Disposable
Reality’ in 2000 is nog steeds bepalend voor zijn huidig oeuvre en bevraagt
media en beeldvorming. Hij onderzoekt de implicaties van de globalisatie op de
informatiestroom en omschrijft deze als een post-realiteit.
‘Asharq Al-Aswat’ is een
blow up van een papierprop en verwijst naar de overdaad of onmogelijkheid om de
veelheid aan informatie te verwerken. Hij monumentaliseert het onvermogen tot
begrip, empathie en problematiseert de communicatie.
(klik op
de foto voor meer foto’s)
‘Image gratuite’
realiseerde hij gedurende enkele maanden in de Brusselse galerie
Barionan-Francey. Het gehele werkproces was een publiek gegeven.
Geïnteresseerden hadden de kans om de realisatie van de sculptuur bij te wonen.
De basis zijn stills van televisiebeelden en verbeelden de tragische
gebeurtenissen rond een politieagent in Manilla. Na het verliezen van zijn job
zag hij geen andere oplossing dan de uiterst drastische weg om een bus te kapen
opdat hij zijn werk terug zou krijgen.

Michelangelo Pistoletti
Michelangelo Pistoletto
(1933) schreef in 1994 het manifest Progetto Arte, waarin hij een kunstproject
schetste dat kan worden omschreven als een permanent gesprek met de wereld.
Vanaf 1996 kreeg dit project een fysieke vertaling in Cittadellarte - een
contaminatie van ‘cittadella’ (citadel) en ‘città dell’arte’ (stad van de
kunst). ‘Citadel’ staat voor een gesloten ruimte die de kunst beschermt,
terwijl ‘stad’ een metafoor is voor dynamiek en een complex van relaties met de
wereld. Meer dan een plek, in Pistoletto’s geboorteststad Biella, gaat het om
een nieuwe wijze van met cultuur, politiek en economie om te gaan. In twaalf
‘Uffizi’ (verwijzend naar het renaissancebegrip) wordt door kunstenaars gewerkt
rond bepaalde maatschappelijke terreinen zoals politiek, economie, werk,
productie, religie, kunst, educatie en communicatie. Iedere zomer krijgen jonge
kunstenaars de kans om in Biella deel te nemen aan UNIDEE (universiteit van
ideeën), een zomeruniversiteit annex ‘artists-in-residence’-programma.
(klik op
de foto voor meer foto’s)
Ingrid Rollema (1953)
studeerde beeldhouwkunst, volkerenrecht en kunstfilosofie. Als kunstenaar realiseerde ze verschillende
opdrachten in de publieke ruimte en werkt ze onder meer aan PAIK, het
ontwikkelen van presentaties over probleemgebieden in de wereld, en begeleidt
het open atelier Khan Yunis voor getraumatiseerde kinderen in de Gaza. Haar
artistieke overtuiging sluit aan bij de ‘esthetique relationelle’, in die zin
dat haar kunstproductie gebaseerd is op een sociaal-politiek engagement waarbij
diverse media en formats als lezingen, debatten of ontmoetingen onderdeel
uitmaken van haar artistiek concept.
Vertrekpunt van de
installatie Gegoten Lood/ Cast Lead is de morele verontwaardiging van de
Wiki-leaks beelden die Amerikaanse soldaten tonen die vanuit een helikopter een
groep Irakese burgers neerschieten en met in de herinnering de Operation Cast
Lead, de militaire operatie van Israël in de Gazastrook eind 2008 begin 2009,
besloot Ingrid Rollema een theatrale setting te bouwen die tegelijk een
autonoom kunstwerk was als een discussieruimte.
(klik op
de foto voor meer foto’s)
Farid Jafari Samarghandi
Farid Jafari Samarghandi
(1980) werd na de Islamitische Revolutie geboren, en groeide op in het klimaat
van nationalistisch neo-exotisme met ‘Oosterse’ remake waarbij Iran overspoeld
werd met Egyptische, Turkse, Iraanse of Indische kopies van Hollywood block
busters. Deze films zijn reenactments van Westerse verhalen en motieven. Morele
en religieuze waarden zijn aangepast aan het plaatselijke publiek. In de
post-production herwerkt Jafari fragmenten van films uit het Midden-Oosten en
Hollywood. De video ‘the Power of Christ’ (2010) is een ironische juxtapositie
van markante scènes uit 'The Exorsist' en zijn Turkse remake 'Seytan' met een
sterk visueel en ritmisch resultaat.

Rabih Mroué
Rabih Mroué (1967) behoort
tot de artistieke generatie die opgroeide na het (formele) eind van de Libanese
oorlog in 1990. Zijn oeuvre is sterk beïnvloed door de conflicten in zijn land
en het Midden-Oosten met problematische thema’s als de constructie van
identiteit, geschiedschrijving, herinnering en uitsluiting. Binnen deze context
kan het werk van Mroué gezien worden als een permanente bevraging over de
artistieke verantwoordelijkheid en positionering, zowel binnen een artistiek
als politiek kader.
I, the Undersigned uit 2007 betreft een muurtekst en een videofilm op twee
monitoren. Het onderste beeld toont Mroué’s onbewogen gezicht, het geluid komt
van een monotone stem die een reeks van verontschuldigingen reciteert in de
Arabische taal. De vertaling ervan leest men in de bovenste monitor. Mroué
verontschuldigt zich persoonlijk in welke mate zijn gedrag heeft bijgedragen
tot de voortduring van de Libanese Burgeroorlog. (video 4:10)


Steve Schepers
Steve Schepens (1979)
werkt rond de problematiek van het beeld. Het probleem onder ogen zien om het
vervolgens te kunnen aanpakken, is niet alleen de leus van de Anonieme
Alcoholisten, deze opvatting ligt ook aan de basis van Schepens’ werk. Hij
geeft uitdrukking aan de thematiek van zijn werk via in situ installaties, live
en video-installaties. Elk nieuw project of tentoonstelling wordt ingebed in
zijn huidig totaalconcept HORROR dat startte in 2003,een verwijzing naar zijn
fascinatie voor oude griezelfilms waarin kartonnen of papier-maché decors
gebruikt worden.
Voor Gegoten Lood # 2
realiseerde Schepens een nieuwe installatie. Zijn inpiratie komt voort uit zijn
observaties van het dagdagelijkse leven in Oekraïne. Het werk sluit aan bij de
vraag of wens van Rabih Mroué ‘The people are demanding’, wat willen mensen in
feite? Zoals Naomi Campbell mensen omschreef als ‘levende reclamepanelen’ wordt
er in Oekraïne reclame gemaakt voor het merk ‘Boss’. Merkwaardig is dat er geen
effectieve verwijzing is naar deze merknaam, maar mensen lopen liever rond met
een kleurig plastic zakje of een willekeurige merknaam dan ‘zonder logo’. ‘No
Logo’ van Campbell gold als de bijbel van de andersglobalisten. Schepens gaat
terug naar de wortels van een van de bekendste merknamen, namelijk de Griekse
godin Nikè. De gevleugelde godin werd in het hellenistisch tijdperk vormgegeven
met wapperende kledij. Schepens speelt hier op in en monteerde enkele plastiek
zakjes aan de plaastersculptuur die in de lucht vliegen met behulp van
ventilatoren. Hij verwijst naar holle frasen, (economische) zeepbellen.

Merlin Spie
Merlin Spie (1969)
realiseert polyester sculpturen, tekeningen, installaties en voert performances
uit waarbij ze extreme fysische uitdagingen aangaat. Merlin Spie begeeft zich
op de rand van het ondraaglijke, om opnieuw draaglijk te kunnen maken. Zij
verbeeldt in haast al haar werken de eenzaamheid en de noodzaak aan menselijk
contact. Het aspect van verstikken en opnieuw kunnen ademen is een terugkerend
gegeven in haar performance-installaties. De kunstenares zei ooit: ‘de dingen
die ons leefbaar houden en moeten worden gekoesterd, worden vernietigd’. Door
het verstikkende in zijn totaliteit in te ademen, kan er opnieuw energie
vrijkomen.
Naast twee sculpturele
installaties presenteert ze eveneens de video ‘Le silence des danses’ waarbij
de kunstenares op een klein, mobiel platform in een ruimte lijkt te zweven. Ze
voert enkele armbewegingen uit alsof ze een dans uitvoert. Plots werpt een
immense waterstraal haar terug in de ruimte, waarop het ritueel terug van start
gaat.


© Merlin Spie
Ief Spincemaille
Ief Spincemaille (1976)
studeerde af als master in de Filosofie aan de KULeuven en studeerde Jazz,
moderne muziek en muziek en technologie aan de L'aula de musica in Barcelona.
Sinds 2006 werkt hij als onafhankelijke set designer en installatiekunstenaar.
Sinds 2010 coördineert hij samen met Kurt d'Haeseleer de organisatie de
Werktank, een productiehuis voor nieuwe en oude mediakunst.
‘Is the Great Bear a
Loneley Bear’ valt te omschrijven als een eenpersoonscinema. In een
verduisterde ruimte hangt een box in de hoogte die bereikbaar is via een
ladder. Wanneer de toeschouwer het hoofd er in plaatst ziet deze zichzelf op
een monitor en wordt geconfronteerd met achtergrondgeluid. Op het scherm
verschijnt een persoon waar na verloop van tijd een spel van kijken, spreken en
luisteren memem ontstaat. De kijker is echt, de acteur blijft virtueel en
speelt een rol, desalniettemin ontstaat er een betrokkenheid tot elkaar,
mogelijk zelfs een dialoog. De ruimte waar dit zich afspeelt, situeert zich
tussen virtualiteit en werkelijkheid.

© Ief Spincemaille
Vadim Vosters
Vadim Vosters (1979) is
gefascineerd door de onvatbaarheid van licht en de manier waarop dit onze
waarneming en perceptie van de realiteit beïnvloedt. Hij kiest er voor om de
manipulatie van de werkelijkheid zelf in handen te nemen. In eerste instantie
leidde dit tot de enscenering van zijn schilderijen met eenvoudige
lichtbronnen, vervolgens breidde hij dit uit tot een theatrale belichting van
specifieke locaties en zelfs gehele stadsdelen. In de tentoonstelling zijn twee
werken van hem aanwezig.
De fotoreeks ‘Libanon’
bestaat uit vijf foto’s met kapotgeschoten architectuur. Ondanks hun belichting
in de halfverduisterde ruimte lijken ze van op afstand op kogelgaten in de
wand.

Op de binnenkoer van De Markten
realiseerde hij een nieuw en complex werk. Het wit vlak fungeert als een podium
dat ’s avonds sterk belicht wordt door gerichte lichtbronnen. Hoewel het een
wit vlak lijkt, ziet men door de schaduw die de passant op dit podium werpt een
gedetailleerde kaart van Brussel. Zijn werk speelt in op de geestelijke
‘verlichting’ en de bewustwording van de eigen plaats in omgeving en zelfs het
universum.

Foto’s Karin van der Heijden