Project “Gegoten Lood”
Dag 1
11 oktober 2010
Project
Gegoten Lood krijgt vliegende start
De werkplaats die Ingrid Rollema's
atelier was is voor Gegoten Lood omgetoverd tot een theater van leven en dood.
We zien 1417 schimmen van de doden uit Gaza zweven
tussen hemel en aarde. Het Gaza strandhotel, dat
platgebombardeerd werd nog vóór het open kon gaan. En de luguber
schitterende rode stip in het vizier van een gevechtspiloot, op het punt om
veronderstelde terroristen in Bagdad onder vuur te nemen. "Look
at those dead bastards", "Nice". In de lucht hangt een
raket. Voorts staan er drie immense tronen van piepschuim,
maar niemand zit erop. Waarvoor zijn zij het metafoor?
De holheid van de macht? De onzichtbaarheid van God? Het onwennige publiek
loopt vol spanning heen en weer tussen Ingrid's
creatie van het leven tussen hemel en aarde. Over dat leven zal nu ook nog
gesproken worden, en wat staat ons te wachten?


De kunstenares Ingrid Rollema neemt plaats onder de 1417 schimmen
en vertelt dat ze hen met dit project wilde laten terugkeren naar de aarde. Hoe
ze op televisie keek door het vizier van de gevechtspiloot en de woorden
"Look at those dead bastards", "Nice" hoorde uitspreken. Ze ging
gelijk op zoek naar een werkplaats, vond binnen drie uur het atelier in de Saturnusstraat en ging aan de slag met Gegoten Lood. Ze
verkocht haar auto om het project te financieren.
"Ethiek", zegt Ingrid, "lijkt alleen van toepassing
te zijn op mijn eigen groep, en niet op de anderen". Het zien van materie
brengt gedachten voort, ideeën, maar "anderen moeten ze maar
uitvoeren". Activisten, dat zijn mensen die wèl
de schouders eronder zetten. Dan, over Hamlet,
"hij was eigenlijk ook een klootzak die niet in actie kwam".
"Gegoten Lood" kan de geschiedenis van je eigen toekomst zijn.


Ludo de Brabander, wetenschapper, activist en publicist: Volgens
de conflictbarometer zou het aantal conflicten op de wereld zijn afgenomen, er zijn
er "nog maar" acht, maar, houdt de Brabander ons voor: "er zijn
veel vergeten conflicten, onder andere veroorzaakt door armoede en sociale
kloof, en we doen er weinig aan om er iets aan te veranderen". Hij vertelt
over de NAVO-top a.s. november, die een nieuw strategisch concept zal bespreken
waarin alles tot het domein van defensie wordt gerekend. Interventies horen tot
defensie, de conventionele en nucleaire militaire wereld wordt gedefinieerd in
het kader van "dreigingen". Waar het om draait is het verdedigen van
de oude rijken, de orde van de pijpleidingen. Internationale relaties worden
ingegeven door "belangen". De rol van de VN wordt uitgehold.
Mensenrechten en Internationaal Recht worden ervaren als hinderpalen voor
het internationale beleid. Een voorbeeld is Israel. "Israel is ons
vliegdekschip in de barbarij". Het zgn
Vredesproces is een opgelegde deal.Obama zal altijd
Israel verdedigen. De EU is nog erger, want het EU beleid is overgoten met niet
meer dan een sausje van internationaal recht. De Brabander: "Maar je kan niet zomaar met militaire arrogantie een land
binnenvallen, het gaat om de soevereiniteit van een volk!" En dan, het
thema van gegoten Lood oppakkend: "Toch is de wereld maakbaar. De VS en de
EU zijn niet almachtig. We bewegen naar een multipolaire wereld. En wij
burgers, laten wij dit allemaal maar gaan? Politiek is niet het monopoplie van de regerende klasse. Er zijn kleine
overwinningen te behalen. Zoals het verbod op clusterwapens, het massale
protest tegen de invasie van Irak. Internationale solidariteit is broodnodig,
het is vaak het enige dat een volk hoop geeft. Dit zegt ook de Palestijnse slogan: "To resist is to exist!".


Stef Aupers, cultuursocioloog, neemt
plaats voor het vizier van de gevechtspiloot. Hij doet onderzoek naar
"Games", zijn er parallellen met
oorlog? Hoe zit met de moraal, het moreel bewustzijn wanneer je al gamend iemand neerschiet? Aupers:
"Moraal is situationeel, en komt tot bloei in face to face interacties,
waarbij je verantwoordelijkheid kunt nemen voor de ander. Bij afwezigheid van
face to face contact verdwijnt dit". Afstand is van levensbelang voor het
leger, evenals bureaucratie. De Holocaust kon slagen dank zij bureaucratisering
van de oorlog, het is niet meer duidelijk waar je verantwoordelijk voor bent. Eichmann was een echte bureaucraat die ervoor zorgde dat de
treinen reden. Hannah Arend zei: "Het kwaad is het normale". Terug
naar de games: die maken jongeren niet slechter of a-socialer.
"Bonding" kan het resultaat zijn van samen gamen.
Er is geen directe relatie tussen games en geweld. Misschien houdt het schieten
tijdens gamen iemand wel af van agressie in het echte
leven. Toch worden games wel ingezet in het leger, en als training gebruikt in
reactiesnelheid. Het leger recruteert sterke gamers: Come and shoot here! Leidt gamen er misschien toe dat gevechtspiloten sneller tot
schieten komen? En gevechtssituaties stereotyperen?


Peter Depelchin en het Marsyas Collectief spelen tot slot "Djahilia", een compositie die een buitenaardse sfeer
oproept en waarin het publiek als slotakkoord wordt uitgenodigd te participeren als gehoorzame schimmen in een van
bovenaf gedicteerd spel.
Een avond met een rijk aanbod voor oog en oor, en veel stof tot
nadenken.
Geschreven door Sonja Zimmermann
Foto’s Robin Lutz en Karin van der Heijden

