Project “Gegoten Lood” 1
Den Haag 2010
Voor weblog klik op: http://www.gegotenlood.blogspot.com
Voor Facebook van Ingrid
Rollema klik hier
Kijk ook op: http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog
Project Gegoten lood wordt
gerealiseerd in ‘De Besturing’ Saturnusstraat 91 Den Haag
Het zien van een kort filmpje in het NOS journaal van 5 april 2010
noopte de Haagse beeldend kunstenaar Ingrid Rollema tot het stellen van een
daad.
In het filmpje werden beelden vrijgegeven van een afschuwwekkende
gebeurtenis die in juli 2007 in Bagdad plaatsvond. Via de camera bij het
boordkanon van een Amerikaanse gevechtshelikopter was de tv-kijker getuige van
een brute schietpartij op een groepje mensen dat over straat loopt. Bij die
aanval werden twaalf onschuldige burgers gedood, onder wie twee medewerkers van
het persbureau Reuters. Na het vuren ontspon zich een schaamteloze conversatie
tussen de piloot en co-piloot van de Apache-helikopter. “Look at those dead
bastards”, zegt de ene piloot. “Nice”, antwoordt de andere.
Het onwerkelijke karakter van deze mensonterende realiteit die via
het beeldscherm haar woonkamer binnendrong, greep Ingrid Rollema zo aan dat ze
zich genoodzaakt voelde daar als kunstenaar een antwoord op te geven. Zij huurde
een projectruimte in het Haagse ateliercomplex De Besturing en ontwierp voor
deze monumentale werkplaats een bijzondere theatersetting, bestaande uit drie
aaneengesloten decors en een daartegenover geplaatste tribune. De decors worden
geflankeerd en met elkaar verbonden door coulissen waarvan de zwarte,
gelijkvormige elementen zijn ontleend aan de vorm van de bouwdelen van de
‘Israëlische Muur’.

Het linkerdecor (decor 1), waaraan het titel van het gehele
project – Gegoten Lood – is ontleend, wordt gevormd door het opgeblazen
fotobeeld van een gebombardeerde fabriek in Noord Gaza tijdens ‘Operation Cast
Lead’, de Israëlische aanval die van 2 december 2008 tot 18 januari 2009 plaatsvond
en waarbij aan Palestijnse zijde 1417 tegenover aan Israëlische zijde 13 doden
vielen. Voor de wand met het uitvergrote fotobeeld hangen 1417 chimères
(geestverschijningen) gemaakt van klei in de kleuren van het Palestijns
landschap.
Het middendecor (decor 2) bestaat uit het opgeblazen fotobeeld van
een kapotgeschoten, nooit in gebruik genomen resort in Noord Gaza, van waaruit
aan de benedenzijde een hagelwitte ‘Stairs of Fame’ de toneelruimte intreedt.
Het rechterdecor (decor 3) toont ons een sterk uitvergrote still van het door Wikileaks openbaar
gemaakte filmpje van de ‘game-achtige’ liquidatie van twaalf mensen in Bagdad
vanuit een Amerikaanse Apache-helikopter.
klik op de kleine foto’s voor meer foto’s
decor 1 decor 2 decor 3
Voor het project ‘Gegoten Lood’ koos Ingrid Rollema voor de
beeldende metafoor van het theater. Er was een tijd dat de realiteit naar het
theater werd gebracht, teneinde beter inzicht te krijgen in de realiteit, tot
een duiding van waarheid te komen en de gebeurtenissen om ons heen vanuit een
groter verband te kunnen waarnemen en doordenken. In onze tijd lijkt de
realiteit zelf theater te zijn geworden. Welke invloed heeft deze radicale omkering
op het functioneren van het individu en op dat van de massa? Welke ‘rol’ speelt
een ieder van ons, geconfronteerd met het mondiale oorlogsgeweld dat dagelijks
via de beeldmedia over ons heen wordt uitgestort? Welke werking heeft deze
vervreemdende kanteling van de realiteit op de vorming en het funtioneren van
ons geweten? Hoe beoordelen wij de informatie over conflictgebieden die ons via
tv, kranten, internet etc. wordt verstrekt? Deze voortdurende stroom aan
informatie, in woord en beeld, zelfs als deze is gemanipuleerd, kan een
collectief geheugen van gebeurtenissen teweegbrengen. Hoe gaan we daarmee om?
Er zijn veel zaken waarover we gevoelsmatig een oordeel denken te hebben. Zijn
we in staat om deze intuïtieve wegingen om te zetten in een ‘gefundeerd
(ge)weten’.
‘Gegoten Lood’ is bedoeld als zelfstandig kunstwerk, dat echter
pas vervolmaakt wordt door de aanwezigheid van actoren die op de toneelvloer reageren op de decors die hun omgeven.
Het uitnodigen van sprekers die hun gedachten en gevoelens over bovengeschetste
probleemstellingen in deze theatersetting ten overstaan van het publiek tot
uitdrukking brengen, vormt een integraal onderdeel van het kunstconcept.
Waarbij ook iedere toehoorder of bezoeker het idee zou kunnen krijgen onderdeel
van de ‘set’ te zijn.
In samenwerking met Özkan Gölpinar, Felix Villanueva, Tom Dommisse
en Sonja Zimmermann heeft Ingrid Rollema een twee weken durend avondprogramma
samengesteld, waarin door hen uitgenodigde gasten hun betrokkenheid met en
expertise over de thema’s die in het theater worden aangereikt, on stage zullen uiteenzetten. Per avond
zullen twee of drie sprekers aan het woord komen, waarna er ruimte is voor
gedachtenwisseling.
Klik hier voor verslag met foto’s 11 oktober 2010
Klik hier voor verslag met foto’s
van 13 oktober 2010
Klik hier voor verslag met foto’s
van 15 oktober 2010
Klik hier voor
dag 4 maandag 18 oktober 2010
Klik hier voor
dag 5 dinsdag 19 oktober 2010
Klik hier voor
dag 6 woensdag 20 oktober 2010
klik op de kleine foto’s voor meer foto’s
overzicht de mensen
Uiteindelijk zal het project verschijnen in boekvorm. Een boek,
dat bijdraagt aan onderzoek naar de ontwikkeling van “het geweten en de
mogelijkheid om er gevolg aan te geven”. Een boek als noodklok als alarmbel.
Gegoten lood wordt mede mogelijk gemaakt door:
